top of page

Moderní technologie a kreativní přístupy v psychologické podpoře dětí a mládeže: seminář od AMIGA


ree

Dne 22. října uspořádala česká nezisková organizace Agency for Migration and Adaptation AMIGA, z. s. seminář na téma „Moderní technologie a kreativní přístupy v psychologické podpoře dětí a mládeže“. Na akci byli pozváni psychologové, interkulturní pracovníci a další odborníci, kteří v České republice pracují s dětmi a mladými lidmi. Mezi účastníky byli zástupci organizací jako Balzám na nervy, Člověk v tísni, ICP, Fokus, Česká asociace streetworku a mnoha dalších.


Téma semináře je velmi aktuální. Celosvětově se stále častěji upozorňuje na problémy s duševním zdravím mládeže, které jsou spojovány s globálními výzvami – válkami, pandemií Covidu a nadměrným užíváním digitálních technologií. Podle zprávy Global Coalition for Youth Mental Health z roku 2025, která zkoumala duševní zdraví generace Z (mladí lidé ve věku 14–25 let), potřebuje 52 % dotázaných „mladých dospělých“ (18–25 let) psychologickou pomoc. Mezi teenagery jsou čísla o něco lepší – 29 % respondentů uvedlo, že cítí potřebu podpory v oblasti duševního zdraví.

ree

Také v České republice prudce vzrostl počet dětí a dospívajících, kteří potřebují psychiatrickou péči. V roce 2024 bylo v dětském oddělení psychiatrické nemocnice Bohnice léčeno přibližně 1000 pacientů této věkové skupiny – dvakrát více než v roce 2020. Lékaři upozorňují, že nejčastěji potřebují pomoc mladí lidé ve věku 13–18 let. Situaci zhoršuje i skutečnost, že podle údajů ČTK je v Česku akutní nedostatek dětských psychiatrů – v celé zemi jich působí pouze asi 140.


Umělá inteligence a psychologická pomoc


Za těchto okolností je mimořádně důležité věnovat se prevenci vzniku problémů s duševním zdravím dětí a mládeže. AMIGA se této oblasti aktivně věnuje – poskytuje zdarma pomoc psychologů, interkulturních pracovníků i peer-to-peer podporu.


Jeden z peer konzultantů AMIGA, Markel Kori, se zabývá využitím umělé inteligence v oblasti psychologické podpory a pomoci. Po úvodním seznámení účastníků a prezentaci psychosociálního projektu AMIGA, kterou vedla ředitelka organizace Jelena Tulupova, se Markel podělil o své poznatky a zkušenosti na toto téma. Bylo zajímavé dozvědět se, že umělá inteligence byla v psychologické pomoci poprvé použita již v roce 1966, kdy vznikl primitivní chatbot ELIZA, jenž zrcadlil výroky uživatelů – lidé tak měli pocit, že jsou chápáni, a přisuzovali programu emocionální inteligenci.


Po přednášce o výhodách a rizicích využívání umělé inteligence obdrželi účastníci tablety se třemi programy – ChatGPT, Copilot a Perplexity. Ve skupinách jim pokládali stejné otázky související s poskytováním psychologické pomoci, například „Jak snížit úroveň agrese?“. Po vyhodnocení odpovědí se účastníci shodli, že nejlépe si vedl ChatGPT, protože jako jediný kladl upřesňující otázky – například jaký typ agrese, jak se projevuje apod.

ree

Digitální projekty AMIGA


Po interaktivní části představila koordinátorka projektů AMIGA Natalia Drobyševská digitální projekt organizace, v jehož rámci se dospívající z různých zemí pomocí moderních technologií – například virtuálních brýlí – učili vytvářet obrazy a kreslit na tabletech v designérských programech. Jejich práce se pak staly základem muralu v pražské čtvrti Holešovice. Tento projekt je krásným příkladem toho, jak může být zájem mladých lidí o technologie využit pozitivním způsobem a jak mohou moderní technologie spojovat lidi z různých zemí.


Ředitelka Jelena Tulupova poté informovala o účasti AMIGA v novém mezinárodním projektu WELLBOOST v rámci programu Erasmus+, na kterém spolupracují organizace z pěti zemí. Projekt je zaměřen na vytvoření digitálního simulátoru pro ukrajinské studenty českých středních škol a jejich učitele.


Třetí tematický blok semináře byl praktický. Účastníci se seznámili s různými technikami práce s tělem pod vedením psycholožky Taťány Melichové, a také s art-terapeutickými metodami, které představila psycholožka Alisa Filčaková.

ree

Díky účasti na semináři získali odborníci širokou škálu nástrojů pro psychologickou podporu dětí, dospívajících a mládeže – od klasických metod až po moderní přístupy využívající umělou inteligenci a digitální technologie.


Komentáře


bottom of page